Privacy Verklaring Huisartsenpraktijk De Berg
Huisartsenpraktijk De Berg wil u in deze privacyverklaring informeren over de verwerking van uw persoonsgegevens.
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is een Europese wet ter bescherming van privacy en persoonsgegevens. Deze wet legt ons bepaalde plichten op en geeft u bepaalde rechten. Meer informatie over de wetgeving vind je hier.
Bescherming van persoonsgegevens en gezondheidsgegevens
Huisartsenpraktijk De Berg hecht groot belang aan de bescherming van uw persoonsgegevens. We verwerken uw persoonsgegevens met de nodige zorg en aandacht voor de veiligheid van deze gegevens. Persoonsgegevens zijn alle gegevens die toelaten dat u als persoon geïdentificeerd kan worden.
Huisartsenpraktijk De Berg houdt zich aan de wettelijke bepalingen rond de bescherming van persoonsgegevens en de rechten die u als patiënt heeft (waaronder de nieuwe Europese verordening en de wet op patiëntenrechten). De persoonsgegevens en gezondheidsgegevens worden verwerkt door Huisartsenpraktijk De Berg, Boonsmolenstraat 18, 2490 Balen en worden enkel verwerkt voor het doeleinde waarvoor ze ingezameld zijn en enkel zolang dit hiervoor nodig is.
Doel van de gegevensverwerking
De persoonsgegevens worden door ons verwerkt met als doel een goede zorgverlening te bieden, een doelmatig beheer en beleid te voeren en ondersteuning van wetenschappelijk onderzoek, onderwijs en voorlichting te bieden. (AVG artikel 6.1.f). We houden ons aan de wettelijke verplichtingen die ons als zorgverlener zijn opgelegd (AVG artikel 6.1.c), en zijn onderhevig aan het beroepsgeheim (of geheimhoudingsplicht) (AVG artikel 9.3).
Een aantal persoonsgegevens kunnen verder gebruikt worden voor de financiële afhandeling van uw consultatie. Voor boekhoudkundige verwerking worden er verder geen onmiddellijk identificeerbare gegevens gebruikt.
Er vindt geen verwerking plaats voor andere doeleinden (zoals bijvoorbeeld marketing).
U wordt op de hoogte gesteld van het feit dat er persoonsgegevens van u verwerkt worden. Dit kan gebeuren door uw zorgverlener (mondelinge toestemming, inlezen ID), maar ook via onze website of folders in de wachtzaal.
Uw persoonsgegevens worden goed beveiligd tegen onbevoegde toegang.
Delen van uw gegevens
Uw gegevens worden uitdrukkelijk niet aan derden verstrekt, met uitzondering van deze derden die direct betrokken zijn bij de uitvoering van de overeenkomst tussen u en ons (specialisten, labo, apotheek) of tenzij enige wettelijke bepaling ons hiertoe verplicht. Alle medewerkers binnen onze praktijk en bedrijven waarmee we werken (ziekenhuizen, labo, apotheek) hebben de plicht om vertrouwelijk om te gaan met uw persoonsgegevens. De gegevens die we van u verwerken, worden enkel gedeeld in het kader van uw gezondheidszorg met andere artsen of zorgverleners met wie u een behandelrelatie hebt of anders worden ze geanonimiseerd gedeeld. Enkel deze informatie wordt gedeeld die noodzakelijk is voor uw behandeling door een andere zorgverlener.
Indien u uw geïnformeerde toestemming hebt gegeven, worden deze gegevens op beveiligde manier digitaal ter beschikking gesteld aan andere zorgverleners. De geïnformeerde toestemming van de patiënt om gezondheidsgegevens te delen, regelt louter de uitwisseling van deze gegevens via eHealth en Vitalink. Als u toestemming geeft, komen uw persoonlijke gegevens centraal beschikbaar en kunnen ze enkel geraadpleegd worden door een zorgverlener met een therapeutische relatie. Wordt de toestemming door u ingetrokken, dan wordt de gedeelde informatie van het platform verwijderd. Voor patiënten die deze toestemming niet gegeven hebben, blijft de mogelijkheid bestaan om medische informatie met behandelende artsen uit te wisselen via andere beveiligde wegen (mondeling, schriftelijk of digitaal).
In het kader van wettelijke verplichtingen zoals terugbetalingen van verstrekte hulp door verzekeringsinstellingen, worden bepaalde gegevens ook gedeeld met uw eigen ziekenfonds, of voor niet-verzekerde patiënten ten laste van het OCMW, met uw eigen OCMW.
Voor medewerking aan wetenschappelijk onderzoek, kunnen er ook gegevens worden verwerkt. Alle verwerkingen gebeuren door instanties die de correcte toelatingen en machtigingen hebben gekregen voor de verwerking van deze gegevens. Gegevens worden samengevoegd en alle maatregelen worden genomen zodat deze niet herleid kunnen worden naar individuele personen.
Toegang dat de medische gegevens
Het mail-verkeer via eb.grebednesrasiuh@kjitkarp houdt zich aan de GDPR-regelgeving. Het beantwoorden van medische vragen en het doorsturen van medische documenten zal daarom geweigerd worden. Deze mail wordt beheerd en verwerkt door de huisartsen en het secretariaat. U kan medische documenten verkrijgen elektronisch via het beveiligde platform Helena of als document via het secretariaat elke werkdag tussen 8u en 12u. Documenten mogen enkel meegegeven worden aan de betrokkene of na diens toestemming aan derden.
Onze praktijkmedewerkers hebben (beperkte) toegang tot bepaalde persoonsgegevens, bijvoorbeeld bij het vastleggen van afspraken. Doel van deze verwerking is het vlotter laten lopen van de praktijkwerking. (AVG artikel 6.1.f). Deze medewerkers zijn verplicht tot geheimhouding, en hebben niet meer toegang tot uw gegevens dan strikt noodzakelijk voor het uitvoeren van hun takenpakket.
Uw medisch dossier dient volgens de wettelijke bepalingen 30 jaar bewaard te worden. Overige informatie die niet tot uw medisch dossier behoort, wordt volgens de wettelijk vastgelegde termijnen bewaard of niet langer dan noodzakelijk voor het vervullen van het doel van de verwerking.
Als u een nieuwe huisarts kiest, is het belangrijk dat uw nieuwe huisarts op de hoogte is van uw medische geschiedenis. Uw medische geschiedenis staat in uw patiëntendossier. Het is gebruikelijk dat uw vorige huisarts het dossier overdraagt aan uw nieuwe huisarts via de ehealthbox. Dit kan door u persoonlijk overgedragen worden, maar ook per post of digitaal (niet per mail). De vorige huisarts doet dit zo spoedig mogelijk, in ieder geval binnen een maand, nadat u uw oude huisarts heeft gevraagd het dossier over te dragen aan uw nieuwe huisarts. Uw medisch dossier wordt dan door uw huisarts persoonlijk of per aangetekende post overgedragen. U kunt het originele dossier niet meekrijgen. Wel heeft u altijd recht op inzage in uw dossier. U heeft recht op een kopie van uw dossier. Een eerste kopie is gratis, hierna kan u een administratieve vergoeding aangerekend worden.
U hebt het recht op inzage van uw eigen persoonsgegevens. U kan deze opvragen, inkijken, corrigeren en eventueel wijzigen. In bepaalde gevallen kan u ook vragen om de verwerking van de gegevens tijdelijk te beperken. Deze vragen kunnen enkel geweigerd worden indien deze een ernstige bedreiging vormen voor uw gezondheid. Een vraag tot het verwijderen van persoonsgegevens of beperking van de verwerking ervan kan enkel indien er geen wettelijke verplichtingen op de verwerking en bewaartermijnen van deze gegevens rusten. Vragen tot inzage in uw dossier kan u richten aan uw huisarts. Bij vragen of klachten kan u steeds bij uw arts terecht.
Huisartsenpraktijk De Berg, Boonsmolenstraat 18, 2490 Balen, 014/813165.
Indien u een inbreuk vermoedt op de verwerking van uw persoonsgegevens en uw arts kan geen uitsluitsel bieden, hebt u de mogelijkheid een klacht neer te leggen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit.